Essential Business Server – Installation
Microsoft Essential Business Server (EBS) er storebroderen til Small Business Server (SBS), og den kan klare op til 300 brugere, hvor SBS stopper ved 75 brugere.
EBS kan fås i en standard eller premium udgave, og med premium har man en ekstra Server 2008 standard licens med. Standard versionen består af 3 servere, en Management Server, en Security Server og en Message Server (Exchange).
Fremgangsmåden med installationen ligner lidt SBS pricipet, dog lidt mere kompliceret, selvom at der er taget hånd om mange af de manuelle ting. Man starter med at lave et script, som i virkeligheden nærmest kun bruger IP indtastningerne til noget, alt det andet må man taste igen senere i processen, men så har man da i det mindste tænkt over det. Man bliver også bedt om at køre en test, og det virker lidt som om at det hele skulle køres fra den server man endnu ikke har installeret – fornemmes lidt kluntet, specielt havde jeg problem med at den fejlede i testen første gang, og derved fik jeg ikke lov til at fortsætte.
Det hele ender op i en mindre XML fil, som man så skal have på over på en diskette erller usb-pen. Da jeg installerede i et Hyper-V miljø, blev det til en virtuel diskette. På et tidspunkt i installationen af den første server (management serveren) beder den om XML-filen.
Vigtige informationer under installation af management serveren er:
- Nyt eller eksisterende domæne (migrering)
- Placering af Security serveren – er der en hardware firewall
- Domæne navn
Der genstartes en del gange under installationen, som vel tog godt en time. (kiggede ikke lige på den hele tiden).
Selv efter at den elementære installation af manager serveren er installaeret, er det via den man følger at installations wizzarden følges.
Næste server der skal installeres er Security serveren, som er bygget over ISA server, med nogle tilføjelser.
Security serveren er den der skaber forbindelsen til internettet for resten af netværket, den er også e-mail gateway proxy m.m. Den styrer alt trafikken til og fra internetet. Man skal lige bekræfte et par ting undervejs, ellers kører installationen bare, selvom at det tager ganske lang tid (2-3 timer med installation af opdateringer)
Jeg har umiddelbart ikke kunne se at man kunne fortage auto – logon i forbindelse med installationen, det betyder at man selv skal sørge for at logge på, for at installationen fortsætter efter en genstart.
Imellem genstart er der mulighed for at følge installationen på en let overskuelig skærm, men generelt skal man have god tålmodighed, for programmer som Exchange tager lang tid om at installere, og det går ikke hurtigere af at jeg kører alle 3 maskiner på en server.
Vær opmærksom på at der i forbindelse med Internet Explorer 8 kommer et vindue bag status vinduet, hvor ´man skal acceptere licensen, så man er nødt til at flytte status vinduet for at se og svare på det, ellers kommer installetionen ikke videre.
Når installationen af Messaging serveren, kan man gå i gang med migrering og tilpasning. Det tager jeg på en anden side her…