Hardware – det kan være dyrt at spare
Som konsulent, er det at sælge hardware ikke den primære indtagtskilde. Det ved distributører og andre grosister også, hvilket betyder at vores engros priser of ligger meget lig med den pris alle kan købe til på nettet, så hvis man, som man bør, tager en lille avance for ulejligheden, er det ikke ualmindeligt at kunder udbryder “Det er alt for dyrt”. Men hvad er for dyrt?
Det er ikke få gange, hvor jeg har set en kunde som selv kunne købe det hele til den halve pris, men problemet bare var at han måske ikke lige vidste hvad han købte eller ikke vidste hvad han havde brug for, med det resultat at når konsulenten kom frem, var varen forkert. Men da konsulenten ikke stod for købet, var ansvaret hos kunden, som derved kunne ægre sig over den spiltid han måtte betale konsulenten for, og der røg den fortjeneste – måske endda flere gange.
Jeg har som regel ikken noget imod at bruge tid på at vejlede kunderne tilhvad de skal købe, blot jeg kan tage betalt for den vejledning, og oftest når jeg sælger hardware, så regner jeg min avance ud fra den tid jeg har brugt på sagen (som gennemsnit).
Mindre virksomheder kan ofte have tendens til at plukke enkelte priser ud, i stedet for at kigge på hvad løsningen koster. Der er ingen ide i at spare kr. 500,- på en enkelt vare, hvis man i sidste ende kommer til at betale kr. 4000,- mere for løsningen.
Det hjælper også at udføre en ordentlig planlægning, så man ikke ender op med at må sende ting tilbage eller må bestille af mange gange (ad hoc) og derved få en masse spildtid.